Waarom Is Bewegen Belangrijk?

Waarom Is Bewegen Belangrijk?

Waarom is bewegen belangrijk?

Je kunt op elke leeftijd beginnen met sporten. Je bepaalt daarbij zelf wanneer en hoe je beweegt. Het is zeer belangrijk om een sport te kiezen die bij je past. Kies namelijk iets waar je plezier mee beleefd en iets dat passend is voor jouw lichaam. Zo hou je het langer vol en zal je er veel meer van genieten

Adviezen over gezond sporten en bewegen

Begin gemakkelijk

Met gezond bewegen wordt bedoeld dat u elke dag minstens een halfuur beweegt. Maar dit wilt niet zeggen dat je intensief moet sporten. Een fietstochtje naar de supermarkt, een stevige wandeling met je hond of een frisse duik in het zwembad behoren ook tot bewegingsactiviteiten die bijdragen tot een goede gezondheid.

Enkele voorbeelden :

  • Fietsen
  • Dansen
  • Tuinieren
  • Intensief huishoudelijk werk

U hoeft niet perse 30 minuten achter elkaar te bewegen. U kunt het op uw eigen manier over de dag verspreiden.

Bouw bewegen stapje voor stapje op

Als u niet gewend bent om intensief te bewegen, moet u rustig beginnen. Het gaat erom uw lichaam de tijd te geven om een deftige conditie op te bouwen. Zorg ervoor dat je je wel genoeg inspant zodat je hart sneller gaat kloppen, maar niet zo hard dat u echt naar adem moet snakken.

Breid de inspanning daarna geleidelijk uit. Bijvoorbeeld : begin met 10 min joggen. De trainingssessies die daarop volgen maakt u wat langer en intensiever.  U zult merken dat uw conditie snel verbeterd.

Het is heel belangrijk om te onthouden dat elke dag een halfuur sporten beter is dan 1 á 2 keer in week intensief te sporten. Veel / genoeg bewegen is belangrijker dan intensief te bewegen.

Geef je lichaam de tijd om te recupereren van een trainingssessie.Waarom is bewegen belangrijk

Zoek een sport die bij jou past

Kies een sport die je leuk vind en die gemakkelijk is om in te plannen in je dagelijks leven. Zo hou je je nieuwe levensstijl langer vol.

Zorg voor afwisseling. Bijvoorbeeld : Maandag: zwemmen en tuinieren, woensdag: fietsen en lopen, vrijdag: krachttraining en wandelen. Hou het spannend.

Zorg voor regelmaat in je leven en ga op vaste tijden sporten.

Zoek een sportmaatje. Spreek af met een vriend, vriendin of partner om samen te sporten. Zo wordt sporten nog leuker en blijf je ook gemotiveerd.

Voordelen

Regelmatig bewegen heeft een positief effect op je humeur en geeft je energie. Hierdoor blijft je lichaam in evenwicht. Het is ook zeer belangrijk om verschillende functies van het lichaam op peil te houden, zoals de ademhaling, bloedcirculatie, spieren, gewrichten en botten. Ook heeft voldoende beweging een effect op je stofwisseling en je lichaamsgewicht. Bovendien wordt je lichaam sterker van beweging.

  • Sterkere spieren en botten
  • Endorfine komt vrij, waardoor jij je gelukkiger voeltwaarom is bewegen belangrijk
  • Beter ontspannen en slapen
  • Een mooiere huid
  • Goed voor je cholesterol en bloeddruk
  • Verbeterde conditie
  • Meer longcapaciteit
  • Alerter zijn
  • Minder kans op overgewicht en diabetes
  • Minder stress
  • Minder kans op hart- en vaatziekten

Je blijft gezond doordat je vetverbranding verhoogt, je spierweefsel versterkt, vetverbranding verbetert en zuurstofopname vergroot.

Beweegregels

Stilzitten is slecht voor je gezondheid. Het verhoogt de kans op diabetes en hart- en vaatziekten ook al compenseer je dit met een actieve levensstijl. Het onderzoek naar deze veronderstelling loopt nog, maar het lijkt erop dat de stofwisseling verandert bij lang stilzitten.

Als volwassen is het zeer belangrijk om bewust bezig te zijn met je gezondheid. Dit betekent ook, niet te lang stilzitten.

Enkele tips om meer te bewegen :

  • Wandel elk halfuur even rond
  • Ga een paar minuten staan
  • Als je belt wandel dan even rond
  • Neem de trap

Waarom is bewegen belangrijk

Hou er rekening mee dat je kind nooit langer dan 2 uur voor een beeldscherm zit. Laat hen buiten spelen, laat hen een hobby uitoefenen of mee helpen in huis. Een kind moet minstens anderhalf uur per dag bewegen, hiermee voorkom je overgewicht. Ook is bewegen belangrijk voor de lichamelijke ontwikkeling, de groei en de houding in de klas. Een actief kind kan helderder denken, heeft een beter concentratie vermogen en let beter op.

 

 

Is er iets mis?

Je lichaam geeft de grens aan. Heb je die overschreden? Twijfel dan niet en ga naar de dokter.

In deze situaties moet je contact opnemen met je huisarts:

  • Je krijgt het benauwd bij een inspanning
  • Een piepende ademhaling
  • Pijn in de borst
  • Gewrichtsklachten