Hoeveel gram eiwitten per dag heb je nodig

Belangrijk om eerst te weten is wat je doelstellingen zijn. Wil je afvallen, bijkomen of gewicht behouden?
Maar eerst, waarvoor heb je eiwitten nodig?

 

Wat zijn eiwitten?

 

Als je dit opzoekt op Wikipedia krijg je als antwoord :  Eiwitten of proteïnen vormen grote klassen van biologische moleculen, die bestaan uit polymere ketens van aminozuren…

hoeveel gram eiwitten per dagMaar voor de meeste mensen zegt dit niet veel, daarom vatten we het kort samen :

Eiwitten zetten zich in je lichaam om tot aminozuren die als bouwstof dienen voor je lichaam. Als je regelmatig gaat trainen is het van belang om genoeg op te nemen zodat je herstel zo spoedig mogelijk kan beginnen.
Eiwitten hebben dus verschillende functies in je lichaam. Ze dienen als bouwstoffen, enzymen en afweerstoffen. Genoeg proteïnen opnemen uit je voedsel is essentieel voor een gezond lichaam en een goede gezondheid.

Verschillende soorten proteïne?

Niet alle eiwitten zijn dezelfde. Dit heeft effect op hoe ze worden opgenomen in je lichaam en dus ook welk effect ze hebben.

  • Whey
    Deze wordt snel opgenomen om je herstel te ondersteunen.
  • Casseine
    Hierbij worden ze langzamer vrijgegeven zodat je doorheen je dag een aanvulling krijgt
  • Soja
    Soja-proteïne zorgt ervoor dat je op een gezonde manier niet-dierlijke proteïne in je dieet kan opnemen

Dit zijn de 3 meest voorkomende basis soorten soorten eiwit.

Ik wil bijkomen,hoeveel gram eiwitten per dag heb ik dan nodig?

Dit gaat in de meeste gevallen om sporters die willen bijkomen in spiermassa. Als je je hiermee serieus bezighoud weet je dat trainen maar half de strijd is. Om je doelen te bereiken heb je ook de juiste voeding nodig.

Om op een gezonde manier bij te komen moet je je richten op 1,5gram proteïne per kilo dat je wilt wegen.
Dus stel dat je nu 70 kg weegt maar naar de 75 wilt gaan. Moet je ongeveer 112 gram eiwitten eten per dag.

Veel hangt natuurlijk ook af van je genetica. Sommige mensen zullen hun doel bereiken door 0,75 gram te eten terwijl anderen 2 gram nodig zullen hebben per kg. Dit is een gemiddelde waarmee je best wat test om te zien wat bij jou past. Je kan de hoeveelheid gaandeweg nog altijd aanpassen.

Ik wil afvallen, hoeveel gram eiwitten per dag heb ik dan nodig?

Als je wilt afvallen zonder al te veel spiermassa kwijt te geraken moet je ook best rond de 1 à 1,5 gram proteïne per kg zitten. Maar in totaal moet je minder calorieën opnemen.hoeveel gram eiwitten per dag

De beste manier is om meer proteïne en gezonde vetten te gaan eten en minder koolhydraten.

 

Het belang van je lichaamstype :

Je lichaamstype speelt een grote rol als je de juiste voeding selecteert. Niet iedereen reageert hetzelfde.

Uiteindelijk is het dikwijls een kwestie van iets uit te proberen voor enkele weken en dit langzaam bij te stellen tot je de juiste levensstijl hebt gevonden die je kan volhouden.

Er zijn 3 verschillende lichaamstypes :

  1. Ectomorph
  2. Mesomorp
  3. Endomorph

 

hoeveel gram eiwitten per dag

 

Hoeveel gram eiwitten per dag heb je nu echt nodig?

Dit hangt vooral af van je doelstellingen.