Hoe krijg ik meer energie?

Hoe krijg ik meer energie?

Dit is een veelgestelde vraag met niet altijd een even duidelijk antwoord. We kunnen allemaal met momenten wel wat extra energie gebruiken.

 

Een energie tekort is een echt probleem van de 21ste eeuw. Iedereen wilt het maar slechts weinigen hebben het in overvloed. Een werkdag lijkt soms wel 2 keer zo lang te duren. Maar hoe komt dit nu?

Je hoeveelheid energie bepaalt voor een groot deel de kwaliteit van je leven. Het bepaald je humeur, wat je nog buiten het werk gedaan krijgt en je relaties met andere mensen.Hoe krijg ik meer energie

Bij veel mensen ligt de oorzaak bij stress, ziekte, te weinig lichaamsbeweging of een tekort van voedingsstoffen. Als je weet waar de oorzaak ligt, kan je die het beste bij de wortel aanpakken.

Maar hoe krijg IK nu meer energie zie ik je denken.

 

Hieronder vindt je 5 manieren om dit aan te pakken:

 

1. Drink meer water

Klinkt heel gemakkelijk maar toch is dit dikwijls de boosdoener. Ons lichaam moet gehydrateerd blijven en toont al snel mankementjes als je te weinig drinkt. Symptomen hiervan zijn moeheid, hoofdpijn en zelfs concentratie problemen. Ook vermindert het je fysieke prestaties.

Probeer om minimaal 1,5 – 2L water per dag te drinken. Je zult versteld staan hoeveel beter je je voelt. Dit lijkt op het eerste zicht veel maar je zit hier best snel aan. Probeer bijvoorbeeld elke keer als je gaat sporten 1l flessen mee te nemen. Drink regelmatig eens een glas water tussendoor en je zult zien dat dit heel gemakkelijk vol te houden is.

 

hoe krijg ik meer energie

2. Slaap genoeg

Hoeveel slaap je nodig hebt is natuurlijk verschillend van persoon tot persoon. Sommigen hebben genoeg aan 6u terwijl anderen er minstens 9 nodig hebben. Probeer te vermijden dat je iets van cafeïne drinkt voor het gaan slapen. Cafeïne werkt gemakkelijk tot 6u door.

Er zijn verschillende onderzoeken die uitwijzen dat de meeste mensen toch behoefte hebben aan 7-8u slaap per nacht.

Je kan je slaap patroon verbeteren door regelmatig rond hetzelfde uur te gaan slapen. Je lichaam wordt dit gewoon en zal het ook vergemakkelijken. Zet ook tijdens de dag je raam eens open. In een goed verluchte kamer slaap je veel beter en het is ook gezonder.

 

3. Ontbijt

Ik begrijp je wel, je hebt het druk en ziet niet in waarom je s’morgens je kostbare tijd moet spenderen aan ontbijten. Nochtans heeft dit een groot effect op je energie niveau doorheen de dag.

Eenmaal uit bed komt je lichaam op gang en begint alles terug volledig te werken. Dit kost natuurlijk energie, energie die je (nog) niet hebt. Je ontzegt je lichaam allerlei voedingstoffen waardoor je je futloos en moe gaat voelen.

Heb je geen tijd? Maak dan snel een gezonde smoothie. Op enkele minuten heb je gegeten en zit je boordevol vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen.

 

4. Snack gezond tussendoor

Eet regelmatig is iets kleins tussendoor. Dit zorgt ervoor dat je bloedsuiker stabiel blijft en het zorgt voor een constante stroom van voedingstoffen naar je lichaam. Je hoeft hiervoor niet de hele dag in de keuken te staan. Er zijn verschillende snacks die handig voorverpakt zijn en toch ook gezond zijn.

BV : Noten, fruit, superfoods, proteïne bars… noem maar op

 

5. Ga eens wat meer in de zon staan

Zonlicht zorgt ervoor dat je vitamine D aanmaakt. Dit zorgt er op zijn beurt voor dat je je gezonder, fitter en vooral energieker gaat voelen. Ook maakt je lichaam hiermee serotonine aan wat je gelukkiger maakt en meer energie geeft.