Energie Verhogende Voeding

Energie Verhogende Voeding

Eten en drinken levert energie die het lichaam nodig heeft om te functioneren. De hoeveelheid energie die wij nodig hebben, wordt uitgedrukt in kilocalorieën of kilojoules.
Mannen hebben ongeveer 2.500 calorieën per dag nodig en vrouwen ongeveer 2.000. (gemiddeld)

Energie verhogende voeding hebben we in 4 grote groepen verzameld.  Om jouw energie op een gezonde manier vliegensvlug te laten stijgen.

  1. Vitamine B12

B12 heeft een belangrijke functie bij de omzetting van koolhydraten, eiwitten en vetten naar energie. Deze vitamine geeft dus meer energie en heeft een gunstig effect op de werking van ons immuunsysteem.

EFSA (European Food Safety Authority) claimt dat B12 het energie niveau ondersteunt en bijdraagt tot de vermindering van vermoeidheid.

Oorzaken van een tekort zijn :

  • Verhoogde stress
  • Ontstekingen
  • Maagzuurremmers
  • Andere medicijnen

Klachten kunnen zowelEnergie Verhogende Voeding

Neurologisch

  • Tintelingen
  • Zenuwpijn
  • Verminderde fijne motoriek, reuk & smaak
  • Concentratiestoornissen & geheugenproblemen
  • Onverklaarbaar vallen

Psychologisch

  • Depressie
  • Verwardheid
  • Hallucinaties
  • Prikkelbaar
  • Stemmingswisseling

Fysisch

  • Spierpijn
  • Krachtverlies
  • Vermoeidheid
  • Spiertrekkingen en spierkrampen
  • Hoofdpijn
  • Gewichtsverlies

Gevolg van een tekort?

  • Verband met chronische ziektes
  • Stemmingsstoornissen : depressie
  • Verhoogt risico op hart- en vaatziektes
  • Verhoogt risico op Alzheimer

Hoe kun je een tekort aanvullen?

Er zijn verschillende manieren om B12 in te nemen. De meeste supplementen zijn verkrijgbaar in tabletvorm of druppels. Voor mensen met ernstige tekorten kan B12 ook toegediend worden als injectie.

2. Groenten & fruit

Groenten en fruit zit boordevol vezels, mineralen, vitaminen en koolhydraten die je energiepeil laten stijgen. Deze ‘gezonde koolhydraten’ zorgen lang voor een verzadigd gevoel en dus ook dat je geen honger krijgt.

Redenen :

  • Ontgiften lever
  • Hydrateren lichaam
  • Goed voor je botten
  • Verbetert mentale functies
  • Zuiveren bloed
  • Versterkt immuunsysteem
  • Goed voor je teint, haar en nagels

3. NotenEnergie Verhogende Voeding

Noten zijn een bron van ijzer, vitamine E en vitamine B. Ze leveren gezonde vetten, waarvan een groot deel onverzadigde vetten zijn. Het eten van noten zorgt voor een daling van het cholesterolgehalte en beschermd tegen hart- en vaatziekten.

Combineer je dagelijkse portie noten met een gezonde levensstijl en je bent goed op weg om energieker te worden.

4. HavermoutEnergie Verhogende Voeding

Havermout levert vooral goede voedingstoffen zoals ijzer en vezels.

Voordelen :

  • Verlaagt je slechte LDL-cholesterol
  • Snelle & efficiënt stofwisseling
  • Lange energie (zeker voor krachttraining & bodybuilding)

Havermout bevat langzame en complexe koolhydraten. Zij dragen bij tot de spieropbouw.
Het bevat ook belangrijke vitamines & mineralen die bepaalde kanker kan voorkomen.

Havermout werkt op het spijsverteringskanaal en de darmflora, zo vermijdt je darmkanker. Ook de kans op longkanker en borstkanker zou kleiner worden als je vezelrijk eet.

 

Regelmaat

Om je lichaam voldoende te voeden is regelmatig eten zeer belangrijk. Hierdoor blijft  de energietoevoer constant, wat een daling in je suikerniveau voorkomt.
Het is aangeraden om 3-5 keer per dag een kleine portie te eten. En eventueel een gezond tussendoortje.

Kies slim

Tegenwoordig is onze voeding van lage kwaliteit. ‘Gezonde’ groenten worden verbouwd in een uitgeputte bouwgrond waar weinig mineralen en vitaminen in te vinden zijn. Ze worden bespoten met allerlei chemicaliën en verpakt in plastic.

Kies slim en ga voor biologische producten. Biologische producten bevatten vrijwel geen schadelijke stoffen en zitten boordevol gezonde mineralen en vitamines.

Je lichaam heeft juiste voedingsstoffen nodig om je te voorzien van energie. Door een vitaminen- of mineralentekort raakt je lichaam uit balans, waardoor je niet optimaal kan functioneren.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *