9 Redenen Waarom Je Best Geen Suiker Meer Moet Eten

9 Redenen Waarom Je Best Geen Suiker Meer Moet Eten

Waarom je geen suiker moet eten?

Geen suiker eten is niet gemakkelijk zeker doordat ons eten niet meer uit “echte” voeding zoals vroeger bestaat. Tegenwoordig is alles zwaar geraffineerd, bewerkt en zit het vol chemicaliën. Suiker zit in onze voeding onder meer dan 60 verschillende namen dus het is niet altijd even gemakkelijk om te weten of je nu suiker aan het eten bent of niet.

 

Even geleden kwam ik een experiment tegen waarin een jongen 4 weken lang geen suiker besloot te eten. Dit is zeker niet gemakkelijk doordat het in zeer veel voeding inzit en het geeft natuurlijk veel smaak af die wij lekker vinden.

Maar hoe (on)gezond is het om suiker te eten?

 

Wat is suiker precies?

De meeste van ons denken bij het woord “suiker” aan het witte poeder dat we bij onze koffie doen. Maar in biologische termen is suiker niets anders dan de bouwblokken van koolhydraten.

Suikers zijn in verschillende vormen terug te vinden en je lichaam verwerkt deze vormen op verschillende manieren. Dus het is heel belangrijk om te weten welke soort suiker nu slecht is voor je.
(Bijvoorbeeld : in aardappelen zit ook suiker onder de vorm van glucose)geen suiker eten

De 2 vormen die het belangrijkste onderscheid vormen zijn de simpele en de complexekoolhydraten.

Complexe koolhydraten worden langzaam afgebroken en zorgen ervoor dat je de hele dag door energie hebt.

Simpele koolhydraten worden direct door je lichaam als energie gebruikt. Deze zorgen ook voor de zogenaamde sugar rush.

 

 

Geen suiker meer eten is zeker niet gemakkelijk.

Maar met deze 10 redenen om te stoppen kan je jezelf vast en zeker overtuigen!

 

1. Het verhoogt je kans op type 2 diabetes, hart ziekten en Alzheimer.

Een studie gepubliceerd in “The Journal of the American Medical Association” kwam tot de conclusie dat de meeste volwassenen dikwijls meer dan 2X de aangeraden hoeveelheid suiker op een dag eten. En er is een duidelijke link tussen die suikerconsumptie en hart en vaatziekten

De studie liep over 15 jaar en bevat data van 31 000 Amerikanen. Vanaf dat 25% van je dagelijkse hoeveelheid calorieën bestaat uit suiker stijgt de kans om te sterven aan hart en vaat ziekten met meer dan het dubbele.

2. Het werkt verslavend

Je hebt steeds zin in meer. Je moet hiervan zowel geestelijk als lichamelijk afkicken. Maar eens je er volledig mee gestopt bent verdwijnt de drang naar suiker. Je hebt wel wat doorzettingsvermogen nodig om er van af te kicken. Je bent gewoon om zoet te eten en alles smaakt in het begin minder lekker doordat het niet zo zoet meer is.geen suiker eten

Je lichaam zal afkick verschijnselen tonen doodmiddel van hoofpijn, trillen, zweten of een misselijk gevoel. Maar eens het volledig uit je systeem is ga je je minder moe voelen en meer energie hebben

3. Suiker maakt je dik

Al die suiker wordt in je lichaam opgeslagen als energie die eventueel nodig is in de toekomst. Maar als je die niet helemaal gebruikt zal het zich opslagen als vet en wordt je dus dikker. Je kan dit gedeeltelijk tegen gaan door voldoende te bewegen. Maar als je grote hoeveelheden suiker opneemt gaat dit niet gemakkelijk te compenseren zijn.

Tip : vermijd zeker de kant en klare maaltijden en probeer eens gezond te snoepen.

4. Je krijgt meer energie door te stoppen met suiker.

Dit is eigenlijk logisch te verklaren. Van snelle suikers zal je suikerspiegel zeer hard stijgen op korte tijd. Door deze piek zal je lichaam het te grote aanbod van suiker proberen te gebruiken en op te slagen voor later. Dit vergt natuurlijk veel energie.
Dit verklaart de energie boost die je in het begin krijgt en die daarna gevolgd wordt door een crash.

5. Het is beter voor je tanden en je adem

Dat suiker zorgt voor gaatjes weet iedereen al. Maar dat het ook kan zorgen voor een slechte geur is minder geweten. Dit komt doordat bij een hoge bloedsuikerspiegel naar aceton kunt gaan ruiken.

6. Je zal meer van de zoete momenten genieten

Natuurlijk zeggen we niet dat je nooit meer iets lekker zoet mag eten. We zeggen alleen dat het met mate moet gebeuren. Je zal merken na een tijdje dat je het niet echt meer mist maar met sommige momenten nog wel kan appreciëren. En op deze momenten zal je er dubbel zo hard van genieten omdat je weet dat je het verdient hebt.

7. Suiker voegt bijna niets toe van voedingsstoffen.

Witte suiker bevat 4 kilocalorieën per gram en heeft als enigste voordeel dat het je energie levert (na bv een sportprestatie). Het bevat niets van vitamines of mineralen en geen enkele voedingswaarde.

8.  Suiker kan een tekort van vitamine B veroorzaken

Dit komt doordat vitamine B nodig is voor het opnemen van koolhydraten. doordat de meeste suigeen suiker etenkerhoudende producten zoals geraffineerd zetmeel, witte pasta, wit brood…  geen vitamine B bevat is dit bijna roofbouw op je lichaam.

Die B vitamines zorgen er mee voor dat je minder stress gerelateerde symptomen zoals chronische vermoeidheid, concentratie en geheugenproblemen hebt.

9. We hebben het niet nodig

Zoals reeds gezegd voegt het geen nutritionele waarde toe voor ons lichaam. (We hebben het dan over simpele suikers zoals tafelsuiker)

 

Geen suiker eten is niet gemakkelijk. Is het te moeilijk om in een keer te stoppen? Probeer dan geleidelijk af te bouwen en na te denken in de winkel bij je aankopen. Alles wat je nu doet komt je lichaam later ten goede.

 

Bronnen : 

World Cancer Research Fund / American Institute for Cancer Research. Food, Nutrition, Physical Activity, and the Prevention of Cancer:

a Global Perspective. Washington, DC: AICR, 2007.
Wang SS. Fatty Liver Disease: More Prevalent in Children.

The Wall Street Journal: 9 september 2013.
Mensink RP, Zock PL, Kester ADM, et al. Effects of dietary fatty acids and carbohydrates on the ratio of serum total to HDL cholesterol and on serum lipids and apolipoproteins: a meta-analysis of 60 controlled trials. The American Journal of Clinical Nutrition. 2003;77:1146–55.